A LUDOVIKA TÖRTÉNETE

A magyar nyelvű tisztképzés
A magyar nyelvű tisztképzés

II. József német-római császár és magyar király (1780–1790) halála után merült fel először. A Magyar Királyság a Habsburg Birodalom részeként nem rendelkezett önálló haderővel, de a birodalmi haderőnek voltak magyarországi legénységű ezredei. A tisztek képzése, felkészítése vagy az ezredeknél, vagy a bécsi és bécsújhelyi akadémián, német nyelven történt. A magyar nemzeti öntudat növekedésénék egyik fontos állomásaként tekinthetünk az 1790–1791-es országgyűlésen elfogadott határozatra a „nemzeti hadi-iskola” létesítésének szükségességéről. A kormányzat kezdeti ellenállását az 1792-től kezdődő háborús időszak olyannyira meggyengítette, hogy végül I. Ferenc császár az 1808. évi VII. törvénycikk szentesítésével hozzájárult, hogy az „országban nemzeti katonai akadémiát állitani és a hadi tudományokat fejleszteni lehessen”. Az időközben létrehozott adományalaphoz az uralkodó felesége Mária Ludovika is hozzájárult, ennek köszönhetően a Vácra tervezett akadémia a Ludovika nevet kapta. A képzés célja, hogy a fiatalokat a „haza hasznos szolgálatára alkalmassá és képessé” tegye.

Az akadémia megszervezése és az oktatás megkezdése azonban nem indulhatott el.

A háborúk utáni infláció az alapítványi vagyont leapasztotta, és az uralkodó az elkezdett építkezéseket is leállíttatta. A magyar reformellenzék azonban napirenden tartotta a Ludovika ügyét, s megjelent a modern polgári nemzet haderő létrehozásának gondolata. 1829-ben az adományokból egyre gyarapodó Ludovika-alap megvásárolta az Orczy-kertet, amelyet a Pest város által ingyen biztosított szomszédos telekkel egyesítve, Pollack Mihály tervei szerint 1836-ra elkészült a szép és tekintélyt sugárzó klasszicista akadémiai épület. Ugyanebben az évben az új uralkodó, V. Ferdinánd, szentesítette a Buttler János gróf alapítványáról rendelkező törvényt.

A bécsi kormányzat nem egyezett bele a katonai tárgyak magyar nyelvű oktatásába.
A bécsi kormányzat nem egyezett bele a katonai tárgyak magyar nyelvű oktatásába.

Hiába született újabb törvény, több országgyűlési határozat, az épületben egyelőre hadikórház működött. Az 1848/49-es szabadságharc alatt ugyan Mészáros Lázár tábornok, hadügyminiszter kezdeményezésére létrejött a Magyar Hadi Főtanoda, de csak rövid ideig működhetett. A szabadságharc után a Ludovika épülete ismét hadikórháznak adott helyet.

Az 1867-es kiegyezéssel létrejött

Osztrák–Magyar Monarchia egy európai hatalmi átrendeződés közepén találta magát. A fiatal Németországgal és Olaszországgal együtt a monarchia is politikai, gazdasági térnyerésre törekedett, amihez elengedhetetlen volt a haderő folyamatos fejlesztése. Ennek teremtett hátteret az 1868. évi véderőtörvény és az ehhez kapcsolódó törvények. A törvény bevezette az általános védkötelezettséget és meghatározta a haderő részeit. Így jött létre a császári és királyi közös hadsereg mellett a Magyar Királyi Honvédség.

A honvédség két fegyverneméhez,
A honvédség két fegyverneméhez,

a gyalogsághoz és a lovassághoz – tüzérség nem lehetett – a tiszti utánpótlást mindenekelőtt az 1872. évi XVI. törvénycikk szerint, a működését megkezdő Ludovika Akadémiának kellett biztosítania. Ennek köszönhetően a törvény elfogadása után 64 évvel elkezdődhetett a magyar nyelvű katonai oktatás. Egyelőre azonban nem akadémiai szintű képzés folyt, hanem tiszti és felsőbb tiszti tanfolyamok indultak. Az akadémia első parancsnoka Móricz Sándor ezredes volt, aki a szabadságharcban Bem tábornok hadtestében harcolt. A következő években a tanfolyamok bővültek, a követelmények nőttek, de egyelőre az volt a cél, hogy az akadémia a honvédség számára minél gyorsabban tiszteket biztosítson. Minden évfolyamban indult egy horvát oktatási nyelvű osztály, s 1877-ben egy csendőr osztály is

Az intézmény

az 1883. évi XXXIV. törvénycikk elfogadása után vált valódi katonai nevelő intézetté, betagozódva a Monarchia hadapródiskola-rendszerébe. Ez azt jelentette, hogy 14-16 éves kortól négyéves képzésben részesültek a tiszti pályát választó, többnyire középosztálybeli fiatalok. Növendékei számára az akadémia egyre bővülő lehetőségeket biztosított nemcsak az oktatás, hanem a pihenés, szórakozás és kulturálódás területén is. Mivel a tanfolyamok továbbra is itt zajlottak, felépült a szárnyépület.

Az oktatást katona és polgári tanárok végezték,
Az oktatást katona és polgári tanárok végezték,

a hallgatók a középiskolai tárgyak mellett katonai tárgyakat tanultak, de zene, tánc, ének és gyorsírás is szerepelt a tantárgyak között. Nagy hangsúlyt helyeztek a valláserkölcs tanítására éppúgy, mint a társasági viselkedés szabályainak elsajátíttatására. A Ludovika Akadémia a főváros sportéletének egyik központjává vált, de a növendékek számára biztosított minden olyan feltételt is, hogy egészséges, művelt, a társadalom számára példaképül szolgáló tisztekké váljanak.

A Ludovika
A Ludovika

az uralkodó által szentesített 1897. évi XXIII. törvénycikkel vált végre olyan szintű tanintézetté, amilyennek az alapítványtevők és az 1808-as törvényalkotók megálmodták. A törvény az akadémián a bécsújhelyi mintának megfelelő, valódi katonai felsőoktatási képzés indítását írta elő. Ugyanezen törvény értelmében megkezdte működését a soproni honvéd főreáliskola, a pécsi és a nagyváradi hadapródiskola, középfokú katonai nevelőintézetekként. Az akadémia parancsnokát a honvédelmi miniszter előterjesztése alapján az uralkodó nevezte ki.

Az akadémia átalakításával megváltozott a képzés célja is.
Az akadémia átalakításával megváltozott a képzés célja is.

Olyan tiszteket kívántak kibocsátani, akik akár vezérkari szintű szolgálatot is képesek ellátni. A hároméves akadémiai tanulmányok sikeres befejezése után a végzetteket hadnagyokká léptették elő, és a honvédség, vagy a közös hadsereg valamelyik alakulatánál kaptak beosztást. A legtöbben a honvéd gyalogsághoz kerültek. Az akadémikusok az elért eredményeik után különböző megkülönböztető jelzéseket viseltek. A képzés során nagy súlyt fektettek arra is, hogy a leendő tisztek a társadalomban példaképként jelenjenek meg.

Az új rendszerű képzés első tanéve 1898 őszén indult.

Az akadémia zászlószentelési ünnepségére 1901. május 8-án került sor. Ezen megjelent a király, az udvar számos tagja, a honvédség összes tábornoka, a kormány és az országgyűlés küldöttsége.

A XX. század második évtizede

az akadémia életében is nagy változásokat hozott. A honvédség fejlesztése elodázhatatlanná tette a tüzér fegyvernem megszervezését, ezzel együtt megkezdődött a tüzértiszti képzés.

A Ludovika Akadémia életében a legnagyobb változást azonban 1914-ben a világháború kitörése okozta.
A Ludovika Akadémia életében a legnagyobb változást azonban 1914-ben a világháború kitörése okozta.

A mozgósítás, az elhúzódó háború és a hatalmas veszteségek a tanári kar nagy részét a harcterekre szólította, ahová a leendő tiszteket is nagyon várták. A képzés idejét három évről két évre szállították le, ami azt jelentette, hogy kevesebb tanárnak rövidebb idő állt rendelkezésére, hogy a harctéren a helyüket jól megálló tiszteket készítsenek fel.

A Tanácsköztársaság
A Tanácsköztársaság

hadügyi népbiztossága 1919. április 12-én megszüntette az akadémiát és egy hathetes parancsnokképző tanfolyam felállítását rendelte el. E próbálkozás azonban nem járt eredménnyel. A Ludovikások ellenben részt vettek az 1919. június 24-i sikertelen, ámde vakmerő Tanácsköztársaság elleni felkelésben.

Az 1922. évi X. törvénycikk
Az 1922. évi X. törvénycikk

új alapra helyezte a tisztképzést, a Ludovika négyévfolyamos katonai főiskolává vált. A hallgatóknak húszéves szolgálati kötelezettséget kellett vállalniuk. A fegyvernemi képzés mellett elindult a műszaki tisztek és a híradó tisztek képzése is. A tisztképzésben nagy hangsúlyt helyeztek a hazafias nevelésre, a társadalmi érintkezési szabályok elsajátíttatására, a bajtársias gondolkodás és viselkedés, illetve az önképzés igényének kialakítására.

Egy 1928-as kormányzói döntés alapján

Pécsett is létesült egy újabb katonai akadémia, amelyet a trianoni tiltások miatt „közrendészeti” akadémiának neveztek. Ez az intézmény 1931-ben beolvadt a Ludovika Akadémiába. Ekkor két tanulmányi főcsoport jött létre, így szétvált a fegyvernemi és a műszaki képzés. Az elnevezések ezután csak rejtési célokat szolgáltak, hiszen a Ludovika II. tanulmányi főcsoporttal valójában felállították a katonai műszaki akadémiát. Ezután a Magyar Királyi Honvéd Ludovika Akadémia katonai és tanulmányi felépítésében 1939-ig nem következett be lényeges változás.

A honvédelmi miniszter

1939. május 22-én úgy rendelkezett, hogy a tisztképzés az 1939/40-es tanévtől kezdődően a következő három katonai főiskolán történjék: a Ludovika Akadémián a gyalogsághoz, lovassághoz és tüzérséghez, a Horthy Miklós Honvéd Repülő Akadémián a légierőhöz; a Bolyai János Honvéd Műszaki Akadémián a műszaki vonatkozású fegyvernemekhez és csapatnemekhez, valamint a csendőrséghez képezzenek tiszteket. A II. tanulmányi főcsoport tehát felvette a Bolyai János nevet, az I. tanulmányi főcsoport pedig ismét Ludovika Akadémia néven működött. 1942-ben a fokozott tiszthiány miatt a képzési időt 2 évre csökkentették, de azt az egyéves csapatszolgálat beszámításával továbbra is 3 évesnek tekintették. Az 1943/44-es tanévtől a képzés ideje, tartama tovább csökkent. 1944 őszétől az akadémikusokat vidéki helyőrségekbe telepítették, ahol az erődítési munkáknál szakasz- és rajparancsnoki beosztást láttak el. A Ludovika Akadémia utolsó tisztavatása 1944. november 15-én, Körmenden, a Batthyány-kastély várkertjében és Hajmáskéren volt. Ezt követően az intézmény Németországba települt át, működése 1945. április 25-én megszűnt.